Gündem no image

Tarih: 5 Ocak 2007

0

Maykrafon Şov

Hip hop 1970’li yıllarda Amerika’da siyah tenli insanların gündelik yaşamdaki sesi kıvamında bir kültür oluşturarak doğmuş bir kendini ifade edebilme biçimidir. Sadece müzik değil, aynı zamanda duvar yazısı ve dans gibi de mesaj veren unsurlardan oluşmaktadır. Temelinde bir “zencinin” bir beyazdan çektikleri, sosyal eşitsizlik gibi öğeler bulundursa da bu zamanla değişmiş, rutin bir melodi ile kafiyeli bir müzik sayesinde çok basit ve alt yapısı olmadan da icra edilebiliyor olması neticesinde bir çok kültürde rağbet görür hale gelmiştir. Her toplumun rahatça algılayabileceği basit müzik kalitesi ve düzen karşıtı sözler ile de kitle iletişim mecrasına sahip hemen her toplumda yadırganmadan benimsenmiştir.

İçeriği protest olsa da asla siyasal ya da entelektüel olmayan bu kültürün rap müziği ise tam anlamıyla bir varoş müziği olarak doğmuş, sonraları Amerika’da ve tüm dünya da bir tarz olarak, asi ama paralı gençlerin kızlarla eğlendiği bir forma sokulmuştur. Türkiye’de ilk ve en belirgin örneği Cartel ve Almanya’dan gelen 2. Kuşak göçmenlerin yaptığı müziktir. Tek düze ritimler, nadir atılan sololar arasına sıkıştırılmış bağlama ve diğer Türk ezgilerini barındıran eğlencelik şarkılar ile anlaşılmayan sözler, bugünkü hip hop gençliğini bu tarzla ilk defa tanıştırmıştı.

Peki neden hip hop kültürü değişti ? Türkiye’de arabesk müzik neden değiştiyse, Müslüm Gürses neden rock parçaları yorumluyorsa, hip hop da aynı nedenle Türkiye’de ve dünyada değişti. Öncelikle ülkemizde, arabesk müziğin isyankar ve efkarlı havasında var olan ama kendini bu şekilde ifade etmek istemeyen, MTV ile büyüyen gençlik için Rap Müzik ve Hip Hop kültürü bulunmaz Hint kumaşıdır. Durmaksızın kendi destanını yaratan bu kültürün, toplumsal öğeler ile bütünleşerek eğlenceli bir tavır alması, siyaset ile ilgilenmeyen ama söyleyecek sözü olduğuna da inanan Türk gençliği için sağın solun değil melodinin ideolojisine olan güveninin adresi haline gelmiştir. Kulağa kuru gürültü gibi gelse de, aslında çok önemli bir boşluğu doldurmaktadır. Türkiye’de Amerika’daki tarzda bir ayrımcılık mevcudiyeti olmadığından Hip Hop kültürü bir ırka, ya da etnik kökene mensup değil, ama eğlenerek içindeki alaturka hüznü “karizmatik” şekilde biçimde dışa vurmak isteyen gençliğe aittir.

Son dönemlerde, Avrupa’da ve Amerika’da görmeye başladığımız, barlarda, diskolarda ve ev partilerinde son derece güzel hatunlarda takılan “yaktım yıktım alemi gezdim, karşı cinsi ezdim” tarzı şarkı sözleri ile televizyonda yer alan hip hop müzisyenlerini ise ben Müslüm Gürses’in rock parçalarını yorumlamasına benzetiyorum. Her ne kadar Arabesk’in bu şekilde var olmaya çalışmasına anlam veremesem de, Ortaköy sahilde bankın üstünde rakı içerken ellerindeki spreyle duvara “Sagopa Kajmer” yazan gençliğin sofrasına davet edilmek, Hip Hop’un bu aranan boşlukta gelecekte zaten var olduğuna anlam vermemi sağlamıştır.


About the Author



Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yukarıya Dön ↑